Den här veckan har vi startat upp med arbetet kring våra mål vi satt för denna termin. Inne på avdelningen har vi påbörjat en process-vägg där våra barn och respektive familjer kommer kunna följa vårt arbete med känslor - trygghet.
Vi har haft lär-grupper under veckan där barnen har fått möta känslan glad på olika sätt. Vi har läst en bok och diskuterat hur man kan känna när man är glad och vad som gör en glad.
'' Jag känner mig glad när jag skrattar faktiskt''
'' Jag blir glad när jag får leka med mina kusiner''
'' Jag blir glad när jag sover''
Vi har också gått på en glad-promenad där barnen har fått utforska staden och vad som gör oss glada där. Nedan ser ni ett ax-plock av vad barnen kunde relatera till känslan glad ute i staden.
Vi vill att arbetet ska hållas levande under hela dagen för att barnen ska få möjlighet att reflektera, diskutera och hitta nya sätt att möta sina känslor på. Vi har i veckan också haft spontan-undervisning där vi rörts oss till känslan glad och skapat i lera. Hur rör man sig till känslan glad? Några rörde sig som sprattelgubbar och ett barn tyckte att det var glädjefullt att gå runt som spindlar, vi skrattade mycket! I leran skapade vi familjer, fjärilar och korv som gjorde oss glada.
Utöver vårt processarbete med känslorna har vi i veckan mött blue-bots. Barnen höll en ficklampa på sidan av boten och pedagogen frågade om vi skulle tejpa fast den så att de inte behövde hålla i den. Barnen tyckte att det var jättespännande och efter att ha kört runt med en ficklampa ett tag fick barnet en idé om att sätta fast en till på andra sidan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar