Våra lär-grupper har under veckan fått starta upp arbetet med att göra toaletterna till en tryggare plats för barnen. Vi startade upp med att samlas i gruppen och vi pedagoger lyfte analysen av trygghetsvandringarna som barnen gjort i alla miljöer. Trygghetsvandringarna visade att störst otrygghet var på båda våra toaletter. Vi berättade att vi hade tagit till oss att barnen är otrygga när någon kommer in fastän det visar upptaget och att vuxna inte hör en ropa ibland. För oss är det viktigt att barnen blir delaktiga och får inflytande över sin plats på förskolan. Vi fortsatte samlingen och berättade för barnen att den ena gruppen ansvarar för den stora toaletten och den andra gruppen har fått ansvar för den lilla toaletten.
Stora toaletten: de barnen som arbetar med stora toaletten tog en runda först och lyfte hur toaletten kunde bli en tryggare plats. Barnen gav förslag:
''Måla den till en Pippi-Pumpa-Mamma Mu-Pettson och Findus-Spöket Laban-Toalett''
''Måla handfatet till en leopard''
''Sommarskuggan-toalett''
''En dinosaurie-toalett''
''En Batman, Joker och Robin-toalett''
''Jag skulle måla toaletten och handfatet i guld''
''En robot-toalett''
''Ett åskoväder, man kan måla ett moln och blixtrar''
''Göra en tiger''
Barnen skrev ner sina förslag på lappar och sen lottade vi fram tre förslag. Vi röstade sedan för och välja ett förslag. När vi hade röstat klart såg vi att det stod lika i röstningen kring två av förslagen. Barnen har nu fått i uppgift till nästa gång att klura på hur vi kan använda dem två förslagen vidare i arbetet med tryggare toaletter.
*Grön: en pumpa-toalett
*Orange: en tiger-toalett
''Måla toaletten rosa, gul och grön''
Elefanten frågade också barnen om de tyckte om något speciellt
''Hajar och karameller''
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar