Flyta och sjunka fångar fortsatt intresset hos barnen i gruppen Droppen, och denna vecka har vi introducerat naturmaterial som vi har undersökt. Sjunker eller flyter stenar? Löv? Kottar? Pinnar?
- Bubblor!
Ett barn gjorde upptäckten att det bildades bubblor på vattnets ytan när de upprepade gånger släppte ner föremål som sjönk.
- En mer! En kott!
Sa ett barn när barnet upptäckte att det fanns två kottar.
- Den med!
Konstaterade ett annat barn som såg att två pinnar flöt.
Några barn har också varit på promenad till Strömparken för att samla in mer naturmaterial att utforska genom flyta och sjunka. Det fanns både pinnar, löv och torkade blommor att samla. Fåglarna i parken uppmärksammade vår närvaro och kom fram till oss. Det var lite läskigt när de kom nära, men också väldigt spännande.
Inne på avdelningen har barnen i Droppen också startar upp ett experiment. De har fyllt en balja med vatten, och i vattnet har de lagt en pinne. Nu ska vi se om pinnen fortsätter att flyta om den får ligga i vatten länge.
- Båt! Tut, tut!
Sa ett barn om den flytande pinnen.
Barnen i gruppen Pölen har bekantat sig närmare med hajar, vi började med att undersöka vilka kunskaper som barnen redan har och dessa skrevs ner på en "mind-map":
Vi frågade barnen vad gör stora fisken med andra små fiskar i akvariet, ett barn sa att den stora fisken simmade med andra små fiskar.
Trevlig helg önskar vi på Gröna fjädern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar