Den här veckan i yngre barngruppen så har vi målat fiskar och gräs till våran toalett. Barnen har målat i omgångar över mindre grupper för att se till så barnen har utrymme att ta plats. Bilden vi har använt som inspirationsbild föreställer ett korallrev och barnen har fått prata om vad de ser på bilden. Barnen berättade att korallerna ser ut som: broccoli, träd och gräs, när barnen fått dela med sig vad de själva ser i bilden så prövade vi alla att tillsammans använda det nya ordet "koraller" för att beskriva bilden. Barnen har visat intresse för att utforska hur färgerna känns på händerna samt hur det blir när man använder handen eller fingrarna för att måla. Vi använder ord som blött och torrt för att prata om hur färgen känns mot huden. När pappret har torkat så övade vi på våran finmotorik genom att klippa ut fiskar och gräs från det vi hade målat.
I den äldre barngruppen så har vi i tisdags varit ute med forskningen igen, vi vandrade ner till resecentrum och pratade om saker man kan känna sig osäker eller rädd av. Bland annat så pekade några av barnen ut en av påsk dekorationerna som skapade en läskig känsla.
Vi har också fortsatt med projektet "Liten och trygg" där barnen har fått välja en känsla utifrån känslokorten vi presenterat. När var barn valet ett kort så fick de även välja en färg de associerar med den känslan för att därefter måla den känslan.
Ett av barnen måla en sol och en strand med gul färg för att där känner man sig lugn och trygg. Någon annan valde svart färg och kopplade det till känslan arg. Barnet förklarade att svart färg får hen att känna sig arg. "jag målar en svart man som är arg"
Ett till barn kopplade känslan glad till färgen lila och förklarade att bokstäver samt färgen lila gör hen glad. När tillfrågad varför bokstäver gör hen glad så varade hen "för att man kan skriva med dem". Barnet valde sen att göra om och berättade att hen ville måla ett hjärta för hjärtan gör hen glad då prinssessor gillar hjärtklänningar.
Ute på gården har vi ju i veckan fått ordentligt med snö att vara kreativa med. Barnen åker mycket pulka och bygger med snön, både snögubbar samt konstruktioner för att bygga på höjden har prytt våran gård. Vi presenterar även vattenfärgerna för barnen och har målat snöbollar samt ett påskägg, vi pratar om hur man gör för att krama en snöboll som håller? Hur gör man för att måla med färgen om man inte har vatten? samt vad för färger vi tycker om och varför vi känner så. Barnen har också använt olika material och leksaker från vårat förrådd för att bygga en koja som skyddar mot snön.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar