Under veckan som gått har vi fortsatt med våra projektgrupper.
Grupp 1 har under veckan gått på promenader i förskolans närmiljö och den närmsta omgivningen. Under promenaderna har vi tillsammans letat efter trollet från sagan "De tre bockarna Bruse". Barnen knackade på alla dörrar de kunde hitta på huset som Tuppens förskola ligger i. När ett av barnen knackade på en garageport så öppnades den och barnen började diskutera om trollet skulle komma ut, men det var "bara" en bil. Senare under samma promenad hittade barnen en handske som hängde på ett staket som kunde vara trollets.
Under torsdagen gick vi en längre promenad i förskolans närmiljö och undersökte två olika broar för att se om trollet fanns där. Under bron på Drottninggatan hittade vi en plats som barnen tillsammans kom fram till att det var där som trollet bodde.
Grupp 2: har fått bekanta sig med känslan att vara ledsen genom att få ta del av en saga skapad av en förskollärare där karaktären gör sig illa i knät och börjar blöda samtidigt som det kommer tårar ur ögonen. Sagans innehåll syftade till att skapa en igenkänningsfaktor hos barnen. Vi utforskade sagans bilder i samspel samt så benämndes ord som kan relateras till området. Barnen skapade även egna bilder med karaktären som var ledsen där bl.a. tårar och plåster var viktiga detaljer att få med enligt barnens resonemang. Vi har även rört oss till våra rörelsekort från Hoppa på samt utforskat avdelningens olika instrument.
Under v 9 har vi fortsatt vårt utforskande av sagan genom att vi förde en dialog kring sagans olika bilder och skeenden. Samt så belystes situationer som kan göra att man blir ledsen exempelvis att man ramlar, någon puttas, någon säger något elakt osv. Även ord relaterade till att vara ledsen såsom tårar, tröst osv lyftes fram i syfte att synliggöra att många ord kan beskriva att man är ledsen. Efter det momentet lyssnade vi på olika musikinslag i syfte att belysa att musik kan innehålla olika känsloinslag. När det var sorglig musik som spelades tyckte barnen inte att de blev så motiverade till att röra på sig, såsom när det var mer muntra tongångar.
Förskolans läroplan säger att: "Språket, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter." (Skolverket, LPFÖ-18, 2018).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar