Hej på er, veckorna bara flyger iväg och snart ser det ut som att snön kommer falla ner.
Den här veckan har vi fortsatt vår process med att finna strategier tillsammans hur vi ska fortsätta och skapa god atmosfär inne på våra toaletter. I grupp 1 (äldre barn) repeterade vi med hjälp av dokumentation från förgående vecka och barnen fick återberätta för de barn som inte var på plats förra veckan, så att alla hänger med vart vi är just nu i projektet. Den här veckan har vi tillsammans gjort en tankekarta tillsammans där vi skrivit upp olika förslag på vad vi kan använda för material i vårt skapande av vår tigertoalett. Vi gör en tankekarta för att barnen ska få känna delaktighet i processen, det är deras miljöer och för deras trygghet vi gör detta.
Barnens olika förslag:
- "Ritar grön färg på papper och sätter fast på golvet"
- "Växter, skog, pinnar och löv"
- "Gräs på golvet, måla tigrar på golvet"
- Mjölkkartonger av tigrar, rita och använda pinnar som klor"
- Måla toaletten svart och orange på väggarna"
I grupp 2 (yngre barn) har vi fortsättningsvis repeterat för barnen vad deras uppdrag är, att komma överens om hur den lilla toaletten ska se ut. Vi tog hjälp av bildstöd i undervisningen med barnen där vi visade bild på djur och på toaletten för att inspirera barnen i deras lärande. Vi visade bilder på vad barnen sagt att de ville ha på toaletten. Barnen fortsatte att komma med förslag på hur toaletten kan se ut. Men hur ska vi komma överens om ett gemensamt förslag?
Barnens olika förslag:
- "Blå handfat"
- "Katt på väggen"
- "Orm, haj"
- "Tiger där jag tvättar händerna"
Vi har också hunnit med matematik och naturvetenskap som vi utforskat i mindre grupper. Några barn fick följa med till affären och handla ingredienser för att kunna göra "Dansande popcorn" samt Månsand. Tillsammans räknade vi, barnen fick hälla, räkna tillsammans, följa ett recept steg för steg och tillsammans ställa hypoteser och följa processen med alla våra sinnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar